הלבנת שיניים

לא מזמן אחת המטופלות שלי התלוננה בפניי על שיניה שהפכו לצהובות.
"אולי תעשי הלבנת שיניים?" הצעתי לה.
כמובן שההצעה עוררה מצדה שאלות רבות:
"זה לא מזיק? זה לא כואב? זה באמת עוזר?"

את כל השאלות האלו אני שומעת לעתים קרובות ולכן החלטתי ללקט את כולן ולנסות לתת מענה על כל שאלה ושאלה. לדעתי, זה נושא שמעניין רבים מאתנו.

בשנים האחרונות הלבנת שיניים הפכה לפופולרית ונגישה יותר. הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת טיפול ללא כאב ומשיגה תוצאות עקביות יותר. אבל לא צריך להיחפז, ישנם הרבה פרטים ודקויות שחייבים לקחת בחשבון כדי שבאמת יהיו לכם שיניים בריאות ויפות.

כיום קיימים שני סוגים של הלבנת שיניים או יותר נכון, הבהרת שיניים: הלבנה מהירה במרפאה והלבנה איטית בבית, שנמשכת מספר שבועות.

התוצאה תלויה בריכוז של החומר המלבין. כמה שהריכוז גבוה יותר, כך התוצאות יהיו טובות יותר. אבל בטיפול כזה קיים גם חיסרון: השיניים נעשות רגישות מאוד לגירויים שונים (אפילו לאוויר), ומכאן הכאב הכרוך בטיפול. עם זאת, שימוש בשיטות חדשניות של הבהרת שיניים מאפשר למזער את תחושת הכאב או להימנע ממנה בכלל. חשוב לבחור שיטת טיפול איכותית ורופא בעל ניסיון רב ברפואת שיניים אסתטית (אחרת במקום חיוך לבן תקבלו כמתים בשיניים וגם תסבלו מכאבים).

איזו שיטה כדאי לבחור?

הלבנה מהירה (במרפאה) נותנת תוצאות כמעט מיידיות, אבל הן לא יחזיקו לאורך זמן. השיטות הביתיות פחות יעילות, אבל גם פחות מזיקות לשיניים. הן מאפשרות לפקח על שינויי הצבע. חשוב מאוד לא להגזים עם ההלבנה, אחרת השיניים יקבלו מראה לא טבעי.

תוצאות עקביות יותר ניתן להשיג בשילוב נכון של שתי השיטות. ניתן להבהיר את השיניים בשתיים או שלוש דרגות (זה הבדל משמעותי מאוד וניכר לעין) והתוצאה תישמר לכמה שנים טובות.

הבהרות ביתיות קצרות פעם בחצי שנה יעזרו לשמור על תוצאות הטיפול.

במשך הטיפול יש להימנע מקפה, תה וחומרים צובעים אחרים. כמובן שתצטרכו לוותר גם על שפתון ועישון לתקופה מסוימת.

תהליך ההלבנה עצמו אינו גורם נזק לשיניים. הוא לא יחליש את השיניים ולא יעשה אותן פגיעות יותר לעששת. אבל במקרה של טיפול לקוי, השיניים יהפכו לרגישות יותר, מה שיגרום להרבה בעיות ורגשות לא נעימים.

איך להימנע מכאב?

שימוש במשחה מיוחדת לפני תחילת הטיפול מאפשר למזער את תחושת הכאב או להימנע ממנה בכלל. הטיפול במשחה נמשך מ-10 עד 14 ימים ורק לאחר מכן ניתן להתחיל בתהליך ההלבנה.

אז קדימה, רוץ וקבל חיוך לבן?

אני לא ממליצה למהר עם ההחלטה על הלבנת השיניים. יש לקחת בחשבון שהחומר המבהיר יבהיר רק את השיניים האמיתיות שלכם, כלומר הוא לא יעזור במקרים של שחזורים וכתרים. לכן אחרי טיפול בעששת הרופא יעשה שחזורים זמניים ורק אחרי סיום תהליך ההלבנה, הם יוחלפו בשחזורים קבועים בצבע המתאים. גם במקרה של כתרים מומלץ לעשות שיקום קבוע רק אחרי שסיימתם את תהליך ההלבנה. כמו כן, תצטרכו להחליף שחזורים או כתרים קיימים, אחרת הם יבלטו כמו כתמים כהים על רקע שיניים לבנות.

השימוש בלייזר להלבנת שיניים זה אך ורק תרגיל שיווקי. הרופא משתמש באור רגיל, אבל חזק מאוד להאצת החומר המלבין.

עלויות ההלבנה:

בזמן האחרון הלבנת השיניים הפכה לפופולרית יותר וכתוצאה מכך עלויות הטיפול ירדו. כיום גם אנשים בעלי הכנסה בינונית יכולים להרשות לעצמם חיוך לבן וזוהר.

ודאי שחייבים לבדוק כל מקרה לגופו ולכל אחד בעיות ייחודיות שדורשות פתרון אישי:

• מה עושים אם יש שן אחת בצבע שונה משאר השיניים?
  • באילו מקרים ההלבנה לא מומלצת או פחות אפקטיבית?
  • אלו אלטרנטיבות להלבנת השיניים הרופא יכול להציע?

אם אתם מעוניינים לקבל תשובות לשאלות אלו או אחרות, אשמח לעמוד לשירותכם.

בברכה,

ד"ר מירי וארף,