איך מתגברים על חרדה דנטלית?

חרדה דנטלית היא תופעה רווחת של פחד מטיפולי שיניים הגורם לאנשים להימנע מטיפולים. למרבה האירוניה, החרדה שגורמת לאנשים להדיר רגליהם ממרפאות השיניים, מחריפה את מצבם.

ממה נובעת חרדה דנטלית?
כל מפגש עם רופא שיניים מלווה ברמת חרדה מסוימת. הפחד מן הכאב כמו גם הצורך לשכב על הכסא, לפתוח את הפה ולא לראות מה שהרופא עושה הוא בעייתי לרוב האנשים בעקר בשל החשש מאובדן השליטה. אבל חרדה דנטלית אמיתית, כזאת שמונעת מהאדם לפנות לרופא שיניים גם במצבים של כאב, מתחילה בדרך כלל כתוצאה ממפגש לא נעים עם רופא חסר סבלנות שאינו רגיש למצוקת המטופל.

איך מתגברים על הפחד?
הקשר עם הרופא והאמון שרוכשים לו הוא הבסיס הכי יציב להתגברות על פחדים. לא כל ביקור במרפאה חייב להתחיל מיד בבדיקה. אם אתם מהפחדנים- בואו לבקר במרפאה, תראו כמה היא מעימה ומטופחת, דברו עם רופאת השיניים, ספרו לה על החששות והפחדים שלכם, תנו לה להסביר לכם על התהליכים ולערוך לכם היכרות עם המכשירים מהם אתם כל כך פוחדים. תראו איך לאט לאט הביטחון העצמי שלכם יגבר על החרדות והפחדים. תקשורת טובה עם רופאת שיניים מקצועית, סבלנית ואדיבה יכולה להפיג כל פחד או חרדה. .

דרכים להתמודדות עם חרדה הדנטלית?
במקרים שבהם טראומות העבר גוברות על כל היגיון יש לרופאי השיניים כלים נוספים לעזור לכם להתגבר על הפחדים:

טיפול בהיפנוזה – ההיפנוזה עוזרת למטופל להתמודד עם הלחץ ומפחיתה את תחושת הכאב. חשוב לעבור אותה אצל רופאת שיניים שהוכשרה לכך.
טיפול בגז צחוק – הגז הוא חומר מרגיע אותו המטופל שואף באמצעות מסכה. בניגוד להרדמה, המטופל נמצא בהכרה מלאה ומתקשר עם הרופא. החומר מפחית את עוצמת הכאב וגורם למטופל לחוש ריחוף קל ונעים. גז צחוק נפוץ בטיפולי רפואת שיניים לילדים.
רפואה משלימה – שילוב של טיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור סיני או שיאצו מפחיתים את הלחץ והכאב.
סדציה – טשטוש עמוק בליווי רופא מרדים מקצועי. ההרדמה קלה יותר מהרדמה מלאה.

טיפים

שוחחו עם הרופא לגבי החרדות שלכם ושאלו שאלות לגבי הטיפולים.
קבעו עם הרופא מה יהיו הסימנים המוסכמים לפסקי זמן בטיפול.
בצעו נשימות בעת הטיפול אפשר גם בליווי דיסק מרגיע.
קחו כדור הרגעה (לא מרדים) או תרופה טבעונית לפני הטיפול.

אם תתגברו על חרדה דנטלית תוכלו לחייך בלי להתבייש!